Kattenziekte

Kattenziekte is onlangs in het nieuws geweest door een grote uitbraak in de omgeving van Ermelo. Daarom willen we u hierbij informatie geven over dit virus, waardoor u weet waarop u kan letten en wat u kan doen om kattenziekte bij uw eigen kat te voorkomen.

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een Parvo-virus. Dit is een zeer besmettelijk virus dat maagdarmklachten geeft. Daarnaast tast het virus ook de witte bloedcellen aan; de kat wordt daardoor ook gevoeliger voor andere infecties. In veel gevallen is de ziekte zo ernstig dat het dier overlijdt, soms al voordat er duidelijke klachten zijn.

De meest voorkomende klachten zijn: in de eerste fase sloomheid, hoge koorts, braken. Als de kat de eerste fase overleeft, wordt vervolgens het darmweefsel aangetast: donkere stinkende diarree, vaak met stolsels en slijm. Door buikpijn en misselijkheid stoppen de dieren met eten en drinken. Drachtige poezen kunnen naast deze klachten ook abortus en hersenschade bij de kittens krijgen.

Besmetting met kattenziekte gebeurt voornamelijk bij niet-gevaccineerde en jonge katten: elke kat die onvoldoende gevaccineerd is, kan ziek worden van het virus. De meeste volwassen katten in Nederland zijn goed gevaccineerd, waardoor de ziekte vooral bij kittens voorkomt. Kittens krijgen namelijk van hun moeder, als die gevaccineerd is, antistoffen mee via de melk die hen beschermt tegen kattenziekte. Pas als die weerstand afneemt zal een kittens zelf antistoffen gaan vormen die langdurig aanwezig blijven. Omdat de periode waarop die weerstand wegvalt varieert, kunnen kittens ondanks de vaccinatie een dip krijgen in de weerstand. Tot na de vaccinatie op eenjarige leeftijd kan een kittens dus extra kwetsbaar zijn.

Het is dus erg belangrijk om uw kat goed te laten vaccineren volgens het gebruikelijk schema: tweemaal als kitten op negen en twaalf weken (dat is het moment dat bij de meeste kittens de weerstand via de moeder wordt en vaccineren dus zinvol wordt), vervolgens 1 keer per jaar. De vaccinatie werkt snel: binnen drie dagen is uw kat beschermd.

Is uw dier onvoldoende gevaccineerd of heeft u kat klachten die op kattenziekte kunnen wijzen, twijfel niet en neem dan contact op met onze praktijk.